Nordnet Pensionsförsäkring söker Aktuarie

Nordnet Pensionsförsäkring är en del av Nordnet koncernen, som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

Bolagets affärsmodell innebär ett brett erbjudande för olika kategorier av sparkunder som vill ta kontroll över sin finansiella framtid. Försäkringsbolaget startades 2005 och har sedan dess haft en kraftig tillväxt och förvaltar idag cirka 60 mdkr, inom fond- och depåförsäkring.

Beskrivning

Nordnet erbjuder ett brett ansvar för den som lockas av en roll med stort inflytande, bredd och självständighet. Hos Nordnet Pension har aktuariearbetet tidigare genomförts av externa resurser. Nu gör vi en satsning på detta område och söker därför efter en person som har tidigare erfarenhet från aktuariellt arbete och som är redo att ta ett eget ansvar för att bygga upp och vidareutveckla en effektiv och transparent rapportering.

Du kommer att sitta tillsammans med Finansavdelningen för bank- och försäkringsverksamheten på Nordnets nybyggda huvudkontor på Alströmergatan på Kungsholmen.

Detta ingår i rollen

Du kommer att vara modellansvarig och förvalta och utveckla vår kassaflödesmodell, som används för såväl Solvens 2-rapportering som lönsamhetskalkyler och business case.

Nordnet Pension har försäkringsverksamhet i Sverige och i Norge, genom dotterbolaget Nordnet Livsforsikring AS och ansvaret innefattar även den norska verksamheten.

Du kommer initialt att rapportera direkt till Head of Business & Actuarial Control, som har goda erfarenheter av aktuariellt arbete, men du verkar självständigt som Nordnets aktuarie i första linjen och det är därför viktigt att du har tillräcklig erfarenhet för att känna dig trygg i din roll.

Du samarbetar främst med Finance och kontrollfunktionerna i det dagliga arbetet, men erbjuder även aktuariellt stöd till kollegorna inom administrationen och säljorganisationen. Eftersom bankverksamheten ingår som en komponent i den legala försäkringsgruppen arbetar du även nära kollegorna inom Nordnet Bank AB, i frågor rörande exempelvis kapitaltäckning eller optimering av tillgångsportföljen. Du har därmed en stor kontaktyta inom företaget.

Din bakgrund

Som person har du en djup analytisk förmåga och ett intresse för att arbeta kvantitativt med hantering av stora datamängder.

• Du har god erfarenhet av kassaflödesmodellering (Solvens 2,
    Embedded Value eller motsvarande).
  • Du har goda kunskaper i SQL och/eller Visual Basic.
  • Du har goda kunskaper i Officepaketet, främst Excel.
  • Du har goda kunskaper i svenska och engelska.
  • Du har förmågan och viljan att driva och implementera förändringar i
    arbetssätt, system och processer.
  • Du är en lagspelare.

Passar vi för dig?

För att trivas hos oss bör du ha en positiv attityd, se lösningar snarare än problem och gilla ett högt tempo. Du kommer att effektivisera processer, dagliga rutiner och vara en central roll i fråga om att utveckla bolagets solvens- och lönsamhetsmodeller. Du är en noggrann lagspelare som tar egna initiativ och skapar interna nätverk. Du arbetar detaljfokuserat, samtidigt som du kan lyfta blicken och se saker i ett större sammanhang.

Att löpande ifrågasätta och utvärdera våra processer är en självklarhet för dig. Förmodligen har du arbetat som aktuarie i några år och har god erfarenhet av arbete med Solvens 2-rapportering eller kassaflödesmodellering i andra avseenden.

I rollen kommer du att arbeta med både enklare rutinuppgifter, komplexa processer och projekt, en blandning som vi hoppas skapar dynamik för dig. Som person behöver du förmågan att arbeta med flera uppgifter samtidigt, vara drivande, ta eget ansvar och ha leveransfokus.

Låter detta intressant för dig?

Då urval sker löpande vill vi gärna ha din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor är du välkommen att kontakta Kajsa Järnmalm, kajsa.jarnmalm@nordnet.se.

Ansök här, med personligt brev och CV.

Vi vill också göra dig uppmärksam på att Nordnet tar kreditupplysning och gör bakgrundskontroll på alla som vi avser ska arbeta hos oss.

Vi ser fram emot din ansökan!