Pensionsmyndigheten söker Aktuarie

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. I premiepensionssystemet som helhet förvaltas idag över 1000 miljarder kr och i den traditionella försäkring som vi erbjuder pensionärer förvaltas drygt 30 miljarder kr. Varje år betalar vi ut drygt 360 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner årsbesked i form av orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare — för att alla ska kunna leva i nuet

Myndighetens aktuariefunktion, chefaktuarie och två aktuarier, är placerad på analysavdelningen som utgörs av 40 medarbetare. Analysavdelningen ansvarar för utvärdering av pensionssystemets effekter för individ och samhälle samt för myndighetens statistik. Uppdraget är bland annat att förse beslutsfattare inom och utanför myndigheten med bra beslutsunderlag och att öka myndighetens förmåga att betjäna pensionssparare och pensionärer. Vårt mål är att vara expert inom pensionsområdet och en källa till kunskap hos vår uppdragsgivare, allmänheten och pensionsaktörer.

På Pensionsmyndigheten arbetar kompetenta och hjälpsamma kollegor och vi utvecklas i takt med att verksamheten förändras. Samtidigt som vi presterar eftersträvar vi en sund balans mellan arbete och fritid.

Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls tunnelbana.

Arbetsbeskrivning

Som aktuarie på Pensionsmyndigheten arbetar du i huvudsak tillsammans med chefaktuarien och ytterligare en aktuarie. Du gör analyser och beräkningar av bland annat reserver och kassaflöden, du utför rapportering och bidrar till utvecklingen av våra pensions- och försäkringsprodukter, främst inom premiepensionen. Du kommer även att informera och utbilda om försäkringstekniska beräkningar samt premiepensionssystemet.

Tjänsten rymmer även beräkningar och statistiska analyser utöver de traditionellt aktuariella. Möjliga utvecklingsvägar är mot beräkningar inom inkomstpension, dataanalys och analys/rapportförfattande.

Det du gör kommer påverka alla Sveriges pensionärer och sparare.

Utbildning och erfarenhet

– Akademisk examen inom försäkringsmatematik/matematik/matematisk statistik/teknisk fysik eller motsvarande, helst med kurser i försäkringsmatematik.
– Erfarenhet av aktuariellt arbete inom liv/pensionsområdet (tjänstepension/allmän pension) eller motsvarande.
– God kunskap om försäkringstekniska frågeställningar och beräkningar inom liv/pensionsförsäkring.
– Goda kunskaper i R och SQL eller motsvarande program/språk.
– Du bör ha erfarenhet av att skriva rapporter och vara en god stilist.

Egenskaper

Du bör vara analytisk, noggrann och trogen uppdraget att ta tillvara försäkringstagarnas intressen. Du tar ansvar för ditt arbete och kommer med egna initiativ. I rollen ligger underförstått att i detalj kunna produkterna, reglerna och beräkningarna. Du har en kommunikativ förmåga och kan se dig själv hålla föredrag för ex. en ledningsgrupp. Vi ser gärna att du har ett intresse för samhällsfrågor.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

Anställningen är tillsvidare, vi tillämpar provanställning.

Länk till annonsen finns här.