Aktuarie Fondförsäkring

Stockholm

Brinner du för bokslut och rapportering? Just nu söker vi aktuarier till Bokslut och rapporteringsavdelning på Aktuarie Liv – är det du?

Vår boksluts och rapporteringsavdelning behöver nu förstärkas med ytterligare medarbetare och söker en Aktuarie med erfarenhet inom Fondförsäkring. En av anledningarna till att vi behöver utöka är att avdelningen får mer att göra pga. bildandet av det nya bolaget Folksam Tjänstepension AB. Vi behöver förstärka med kompetens inom Fondförsäkring.  Tjänsten erbjuder dig mycket goda möjligheter att utvecklas i din roll som aktuarie och kan delvis anpassas utifrån din kompetens, erfarenhet och preferenser.

Vi jobbar Agilt och du ingår i Teamet BRALiv (Bokslut och Rapportering Aktuarie Liv) som är en del av avdelningen Bokslut & Rapportering samt sektionen Aktuarie Liv där vi är omkring 50 medarbetare. Vi befinner oss i ett intensivt och spännande skede med mycket utveckling och förändring. Folksam ska växa inom pensionsmarknaden, öka kostnadseffektiviteten och bibehålla den ekonomiska stabiliteten. Samtidigt ska vi svara mot de rapporteringskrav, lagar, regler och policyer som Folksam Liv med dotterbolag lyder under. Bra ska bli bättre! Låter det intressant? Fortsätt läs och skicka in din ansökan.

Det här gör du som Aktuarie Fondförsäkring på Folksam

I din roll som Aktuarie ansvarar du för att samordna och kvalitetssäkra god kvalitet och effektivitet i aktuariell beräkning, analys och rapportering. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

• Säkerställa att beräkningar, analyser och underlag håller god kvalitet och utförs enligt gemensam standard.
  • Agera proaktivt och driva utveckling av metoder och arbetssätt, i samråd med kollegor inom hela Folksam.
  • Förutse konsekvenser av beställningar och uppmärksamma beställaren på konsekvenser och risker samt ge förslag på åtgärder/strategier.
  • Ansvara för delområden inom bokslutsprocesserna (IORP, IFRS och SII)
  • Fungera som kontaktperson mot andra ansvarslinjer i frågor som rör det specifika ansvarsområdet.
  • Agera proaktivt med aktuariell kunskap/analys i affärsbeslut.
  • Koordinera och utveckla basleveranser och riskhantering.
  • Medverka vid revision och annan granskning avseende det specifika ansvarsområdet.
  • Medverka i övergripande försäkringstekniska utredningar oaktat produktområde och bolag.
  • Efterleva legala krav och regler samt externa och interna föreskrifter.
  • Aktivt bidra i arbetet med att utveckla gemensamma processer som är effektiva och ändamålsenliga.
  • Kravställa avseende system, IT, ekonomi och liknande för att säkerställa att Folksam uppfyller sitt åtagande.
  • Bidra till att arbetsrutiner och processer är dokumenterade med god kvalitet.

Är du den vi söker?

Vi värdesätter om du har aktuariell erfarenhet inom Fondförsäkringsområdet. Rollen ställer höga krav på analytisk förmåga och noggrannhet. Du tycker om att arbeta med rapportering och älskar siffror i alla dess former. Självklart är du engagerad och har stor vilja att arbeta med effektivisering av processer och flöden.  Vidare har du en akademisk examen med inriktning matematik, eller jämförbar erfarenhet som säkerställer relevant faktakunskap för verksamhetsområdet. Vi förutsätter även att du arbetar obehindrat i Excel och andra Officeprogram, vi värdesätter också om du har erfarenhet av SAS.

Som person är du prestigelös, öppen och ödmjuk samt trivs med att jobba tillsammans med andra. Du tar egna initiativ och du gillar att ta dig an och driva arbetsuppgifter tillsammans med andra. Du har förmåga att arbeta med både god överblick och med fokus på detaljer. Då tempot tidvis är högt behöver du vara flexibel, pålitlig och kommunikativ.

Utvecklas tillsammans med oss

Folksam är ett kundägt företag med stort fokus på hållbarhetsfrågor. Vi har många roliga, utvecklande jobb och bra förmåner. Vi tror på ett hållbart arbetsliv och hos oss har du goda chanser till en spännande karriär. Vi erbjuder flexibilitet att varva arbete på kontoret och hemifrån utifrån verksamhetens behov. Våra trevliga kontor runt om i landet ger mötesplatser för samarbete, lärande och en gemensam kultur – tillsammans skapar vi engagemang och kraft framåt! På folksam.se/jobb-och-karriar kan du läsa mer och se filmer om hur det är att jobba på Folksam

Så söker du jobbet

Välkommen att skicka in din ansökan senast den 5 september 2022.

Vill du veta mer om jobbet är du välkommen att kontakta avdelningschef Lars Öjebrink, 073-439 34 46 eller bolagsaktuarie Christian Aguirre Alvarado 070-831 66 46.

Fackliga representanter: Akademikerföreningen Thomas Hammenbeck 070-831 58 83, Forena Anneli Ersson 070-831 69 22 och Handels Mikael Carlsson 070-831 51 32.

Folksamgruppen erbjuder försäkringar och långsiktigt sparande som skapar trygghet i livets alla skeden. Vi är cirka 4 000 medarbetare och vår vision är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi engagerar oss i det våra kunder bryr sig om och är måna om att de är rätt försäkrade.