Svensk Försäkring söker Aktuarie

Svensk Försäkring söker en aktuarie som är intresserad av att påverka samhällsutvecklingen

Svensk Försäkring är försäkringsföretagens branschorganisation i Sverige. Vi arbetar för moderna och konkurrenskraftiga spelregler för försäkringsföretagen och för en ökad kunskap om privata försäkringars betydelse för enskilda och samhället. Vi genomför utredningar och väcker förslag i frågor av betydelse för den privata försäkringsverksamheten. Läs mer på www.svenskforsakring.se

På analysavdelningen inom Svensk Försäkring arbetar experter med djup kunskap om den reglering som berör försäkringsföretagen samt hur den svenska försäkringsmarknaden fungerar. Medarbetarna deltar i debatten och leder olika expertgrupper för att få fram branschens ståndpunkter i olika frågor.

En viktig förutsättning för att lyckas med påverkansarbete är väl underbyggda analyser. Analysavdelningen producerar därför även statistik och kvantitativa analyser. Motivet är att beskriva hur försäkringar fungerar och hur betydelsefulla de är för enskilda människors trygghet, men också för svensk ekonomi och de finansiella systemen. Målgruppen för analyserna är Svensk Försäkrings egna medlemsföretag, beslutsfattare, media samt en bredare intresserad allmänhet.

Om tjänsten

I rollen ingår både att analysera förutsättningar för, och konsekvenser av, förslag till olika former av regleringar. Tjänsten innebär även att lämna förslag på hur kommande förändringar i regelverken skulle kunna utformas så att konkurrenskraftiga spelregler uppnås.
Svensk Försäkring producerar och publicerar statistik om privat försäkringsverksamhet. Till dina arbetsuppgifter hör även att analysera och utveckla Svensk Försäkrings statistikproduktion så att den kan användas för att bilda opinion och höja kunskapen om försäkringarnas betydelse i samhällsekonomin.

Som expert inom det aktuariella området har du en viktig roll för Svensk försäkring i kontakten med många olika delar av samhället – företrädare för försäkringsföretagen, lagstiftare och myndigheter, både nationellt och internationellt. Du kommer även att ha löpande kontakt med kollegor från motsvarande branschorganisationer i Europa.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har universitetsexamen med inriktning mot nationalekonomi, finansiell ekonomi, statistik eller liknande. Du har minst 3 års erfarenhet av analytiskt och aktuariellt arbete inom den finansiella sektorn eller statsförvaltning. Det är meriterande om du tidigare har arbetat inom ett försäkringsbolag.

Att kunna bearbeta stora mängder data i Excel är ett krav. Det är meriterande om du har ett intresse för, och erfarenhet av försäkringsprodukter och programmering i SAS och VBA.

Som person bör du vara intresserad av samhällsfrågor samt vara drivande, initiativrik, analytisk och kommunikativ. Du bör även ha vana att självständigt leda projekt.

Du ska vidare kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, på svenska såväl som på engelska.
Vi kommer att fästa stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättningen av tjänsten.

Vi erbjuder

Vi erbjuder ett mycket varierande arbete med såväl utåtriktade inslag som fördjupande självständiga uppgifter med stora möjligheter till egna initiativ. Du har även möjlighet att delta i Svensk Försäkrings internationella samarbete. Du kommer att tillhöra en grupp med erfarna kollegor och vi sitter i ljusa fina lokaler i centrala Stockholm på Karlavägen 108. Som aktuarie på Svensk Försäkring är du med och påverkar samhällsutvecklingen.

Välkommen med din ansökan!

I den här rekryteringen samarbetar Svensk Försäkring med Gazella. Ansök här. För mer information är du välkommen att maila ansvarig rekryterare, Markus Nilsson, markus.nilsson@gazella.se.

Sista ansökningsdag är fredagen den 10 januari 2020.