Modellaktuarie Liv

Nu söker vi en modellaktuarie med flera års erfarenhet som aktuarie eller en ALM-analytiker med erfarenhet av traditionell livförsäkring. Är du nyfiken, prestigelös och transparent med en god analytisk förmåga? Läs mer nedan!

Om jobbet
I rollen som modellaktuarie på Länsförsäkringar Liv kommer du ansvara för aktuariella modeller, främst för ALM och ERSA. Du kommer bland annat utveckla vår ALM (Asset and liability management) -modell, göra ALM-analyser och presentera resultatet.

Du kommer att arbeta med bolagets ERSA (Egen Risk och Solvens Analys). Arbetsuppgifterna består av framtagandet av ett antal projektioner på medellång sikt samt momentana stresstester, samt författande av delar av rapporten. ALM- och ERSA-arbetet bedrivs tillsammans med ytterligare en modellaktuarie och controller i gruppen samt i nära samarbete med andra aktuarier i bolaget, Risk Management och kapitalförvaltningen.

Andra arbetsuppgifter kan också vara:

• Ad hoc-analyser
  • Analys och utveckling av försäkringstekniska metoder och modeller samt utveckling, förvaltning och analys av aktuariella rapporter och underlag, med fokus på Solvens 2.
  • Implementering av regelverksändringar eller andra förbättringar i våra modeller och rapporter.
  • Modelldokumentation.
  • Hitta ständiga förbättringar och effektiviseringsmöjligheter, en del av modelleringen kan alltså utgöra automatisering av återkommande manuella inslag.

Vem är du?
Vi söker dig om har flera års erfarenhet som aktuarie eller är en ALM-analytiker med erfarenhet av traditionell livförsäkring. Vi ser att du Akademisk utbildning i matematik, matematisk statistik och/eller från aktuarieprogrammet. Du har erfarenhet av ALM samt behärskar eller är snabblärd på: SAS, VBA, RAFM (eller C++).

För att lyckas i denna roll ser vi att du är nyfiken, prestigelös och transparent. Du har en god analytisk förmåga, erfarenhet av att hantera och lösa komplexa uppgifter, samt förklara lösningar för andra. Vidare har du en bra samarbetsförmåga då arbetet sker i nära samarbete med övriga aktuarier och i samarbete med andra avdelningar inom Länsförsäkringar Liv och Länsförsäkringar AB.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av tillgångsmodellering.
  • Kunskaper om traditionell livförsäkring.

Om oss
Avdelningen Finans & Control inom Länsförsäkringar Liv är en liten avdelning med ansvarsområden som är viktiga för hela Livbolaget. Som medarbetare på avdelningen blir du en viktig del för bolagets framgång. Självständigt arbete under eget ansvar ingår som en naturlig del i arbetet men även samarbete med många andra personer inom Länsförsäkringar Liv samt Länsförsäkringar AB.

På Länsförsäkringar Liv strävar vi efter en positiv arbetsmiljö där alla är delaktiga. Vi har roligt men tar också stort ansvar för våra arbetsuppgifter.

Mer information
Låter det spännande? Då vill vi veta mer om dig! Välkommen med din ansökan redan idag. Vi arbetar löpande med denna rekrytering och kan komma att tillsätta tjänsten innan sista ansökningsdag.

Vid frågor kontakta

Rekryterande Chef: Peter Marell, 08-588 408 23
Kontaktperson Forena: Susanne Hirsch, 08-588 40 635
Kontaktperson Akademikerföreningen: Bitte Franzén Molander, 08-588 40 379

Sista ansökningsdag: 2022-11-24

Hos oss är du med och påverkar ditt eget arbete – hela kulturen bygger på en hög grad av självledarskap, eget lärande och utveckling. Tycker du om att leda dig själv och utveckla din fulla potential kommer du att trivas hos oss. Vi är en arbetsgivare som vill bidra till ett hållbart arbetsliv genom att erbjuda sjukvårdsförsäkring, friskvårdsbidrag och tjänstepension i anställningen. Bra anställningsvillkor och ett förmånligt försäkringsskydd till dig och familjen är andra exempel.

Vi utvecklar ett flexibelt arbetssätt, med en god företagskultur skapar vi en attraktiv arbetsplats för alla att trivas i. Välkommen med din ansökan!

Länk till ansökan