Försäkringsbolaget SFB söker Junior Aktuarie/Riskanalytiker

Svenska Fribrevsbolaget, SFB, är Sveriges första och enda försäkringsbolag byggt och anpassat för fribrev. Ett fribrev är en pensionsförsäkring där inbetalningen upphört och skapas t.ex. då du byter arbetsgivare. En tjänsteman förväntas i genomsnitt ha 8 st. fribrev utspridda hos olika pensionsbolag under sin livstid. Den 1:a januari 2020 förväntas en ny lag införas i Sverige vilken utökar möjligheten att samla och flytta fribrev, vilket kan resultera i lägre avgifter, högre avkastning och mer i pension. SFBs affärsidé är att erbjuda en kostnadseffektiv och transparent lösning på svenska pensionssparares fribrevsituation.

Koncernens resa startade 2012 med jämförelsetjänsten Pensiono.se som bl.a. har utsetts till årets förmedlare, vunnit Guldstänk, nominerats till Guldkanten av Statens Pensionsverk och fått stor uppmärksamhet i media. Teamet i koncernen har gedigen erfarenhet av pensionsmarknaden, kapitalförvaltning och affärsutveckling. Här får du möjlighet att komma till ett av de mest spännande försäkringsbolagen i Sverige!

Till bolagets kontor i Stockholm söker vi nu en Junior Aktuarie/Riskanalytiker med uppgift att praktiskt ansvara för delar av bolagets aktuarie- och riskrelaterade processer. Rollen innebär att arbeta nära externa uppdragstagare och även samarbeta med systemchef. I uppgifterna ingår bl.a. följande uppgifter:
• Koordinering av data gällande QRT rapportering finansiell rapportering och försäkringssystem.
• Hantering av grupprapportering
• Arbete med indata, beräkningar och kontroller av bolagets arbete med kapitalkravsberäkningar
• Stödja riskchef i arbetet med ORSA
• Stödja VD och riskchef i prognosarbetet
• Behjälplig med övriga aktuarie- och riskrelaterade frågor i bolaget.

Bakgrund: Till tjänsten söker vi en person som antingen har genomgått en aktuarieutbildning alternativt har påbörjat en mastersutbildning för att bli aktuarie och har ett genuint intresse för aktuariella frågor. Utbildningen kan ha genomförts/påbörjats vid universitet alternativt teknisk högskola.
Erfarenhet från rapportering i försäkringsbolag är starkt meriterande liksom praktiskt arbete i Solvens II miljön. Övrigt noggrann, plikttrogen, ansvarskännande. Kunskaper i redovisning/IFRS är även ett plus men inget krav.

Omfattning: Heltid placeringsort Stockholm i första hand då kontakter kommer ske med riskchef och externa partners i Sthlm. Arbete i Västerås förekommer ett par gånger per månad. Om så önskas kan större delen av arbetstiden förläggas i Västerås.
För frågor kring tjänsten, kontakta Riskchef Gunnar Andersson på 0709 390 350.
Alla ansökningar och kontakter behandlas konfidentiellt. Vi ser fram emot din ansökan snarast då urval och intervjuer sker löpande.

Mejla CV och ansökan till rekrytering@svenskafribrevsbolaget.se
Märk med ”Junior Aktuarie/Riskanalytiker”