AMF söker en aktuarie

AMF erbjuder enkla och trygga tjänstepensionslösningar med hög avkastning och låga kostnader. Med nästan fyra miljoner kunder och ett förvaltat kapital på cirka 591 miljarder kronor har vi ett stort samhällsansvar och är en av de största aktörerna på den svenska pensionsmarknaden. Vi är cirka 250 anställda och vårt kontor ligger mitt i centrala Stockholm. AMF bedrivs enligt ömsesidiga principer vilket innebär att allt överskott fördelas tillbaka till våra kunder. Vi på AMF drivs av ett engagemang för våra kunder och en stolthet för vårt uppdrag. Vi lever enligt våra värdeord Enkel, Trygg och Mänsklig.

Aktuarieavdelningen består av åtta personer inklusive Chefaktuarie och ansvarar för AMFs reservsättning, solvensberäkningar, samt resultatuppföljning. Genom ett nära samarbete med Produkt, Kapitalförvaltning, Risk, Ekonomi och Juridik bidrar aktuarieavdelningen till att kundernas intressen alltid sätts högst och att vi kan upprätthålla marknadens bästa pensionsprodukt, med hög avkastning och låga avgifter. Därutöver stödjer aktuarieavdelningen den övriga verksamheten i frågor om produktutveckling, kundhantering, kommunikation och systemutveckling, samt bidrar till verksamhetsövergripande projekt.

Arbetsbeskrivning

Din roll som Aktuarie kommer huvudsakligen fokusera på

• att genomföra och bereda försäkringstekniska analyser, t.ex. livslängds- och kostnadsanalyser som kan användas i AMFs reservsättning;
  • att vidareutveckla och effektivisera AMFs ALM-arbete, samt att medverka i ORSA-processen;
  • att öka vår förmåga att stödja övriga delar av verksamheten med försäkringstekniska analyser, t.ex. i samband med produktutveckling eller upphandlingar.

Dina kvalifikationer och egenskaper

Vi söker dig med relevant akademisk examen och minst 5 års erfarenhet av att arbeta som aktuarie, företrädesvis med relevanta arbetserfarenheter inom traditionell försäkring. Du drivs av att få arbeta med kunden i fokus och brinner för att leverera en bra pension till våra fyra miljoner kunder.

Du har ett brett intresse för pensionsfrågor och är van att arbeta både självständigt och i team. Du är analytisk, ansvarstagande och flexibel, samt nyfiken på att förstå hur dina leveranser påverkar i ett större sammanhang. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift är också något vi värdesätter.

Om du har frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Roland Kristen, Chefaktuarie,
08-696 34 22. Skicka din ansökan, med CV och personligt brev, till helena.klevero@amf.se senast den 11 december.

Fackliga representanter är Ingela Mellberg för FTF och Jann Wiebols för Akademikerföreningen.

Annonsen som PDF finns här.

Lycka till!