Aktuarie till Swedbank

Om tjänsten
På Swedbank Försäkring AB arbetar aktuarierna samlade i en enhet som ansvarar för aktuarie, riskförsäkringsprodukter och underwriting samt bolagets kapitalförvaltning och placeringserbjudande. Aktuarieenheten består av sju aktuarier och en aktuariechef. Vår affär utgörs främst av fond- och depåförsäkring samt rena riskförsäkringsprodukter såsom grupplivförsäkring och sjukförsäkring.

Aktuarieenheten ansvarar främst för att beräkna bolagets reservsättning, de kvantitativa delarna i Solvens 2, utformning och dokumentation av beräkningsregler samt försäkringstekniska utredningar. Vidare stöttar vi affären i bl.a. pris- och lönsamhetsfrågor. Vi jobbar i nära samarbete med såväl aktuariefunktionen, ekonomi, riskkontroll och affärsverksamheten med arbetsuppgifter som spänner från bolagsövergripande frågorställningar till detaljfrågor. Vi arbetar i en öppen, flexibel och modern miljö i vårt huvudkontor i Sundbyberg.

I ditt uppdrag kommer du att arbeta brett med arbetsuppgifter som sträcker sig från ORSA till deltagande i verksamhetsprojekt samt att leda och driva försäkringstekniska utredningar. Utöver det kommer du att arbeta med förberedelser inför nya regelverk såsom främst IFRS 17 samt arbeta med de aktuariella rapporteringsprocesserna.

Kompetenser som krävs för att lyckas i rollen
För att lyckas i uppdraget behöver du vara analytisk, strukturerad, driven samt ansvarstagande och du kan presentera och förklara komplicerade analyser på ett lättbegripligt sätt för en bred publik. Du har en helhetssyn och god produktkännedom, är initiativrik och gillar att nå uppsatta mål såväl genom att arbeta självständigt som i grupp.

Vi letar efter dig som
• har relevant examen med inriktning mot matematik, matematisk statistik eller teknisk fysik
• behärskar Excel, VBA och SQL
• erfarenhet som aktuarie inom livförsäkring, genomfört aktuarieprogram, samt kunskaper inom modellering är meriterande
Då koncernspråket är engelska, är goda kunskaper i engelska (såväl muntligt som skriftligt) ett krav.

Varför jobba med oss?
Vi välkomnar dig till en internationell organisation med breda utvecklingsmöjligheter tillsammans med professionella ledare. Vi värnar om en hälsosam livsstil och balans i livet. Vi har fina förmåner i form av t.ex. personallån och egen friskvårdsanläggning.

Vi ber dig ha överseende med att rekryteringsprocessen kan dra ut på tiden just nu på grund av rådande omständigheter med COVID-19. Tack för din förståelse!
Inte något för dig? – tipsa en kollega om jobbet!

Sista ansökningsdag:
2020-06-05
Sök tjänsten här.

Arbetsplats/placeringsort:
Sundbyberg – 2020-05-22

Kontaktpersoner:
Chef/Manager: Peter Henn +46 76 7859112
Finansförbundet: Kristine Nordin +46 76 8478999
SACO: Henrik Joelsson + 46 40242508

Swedbank Försäkrings vision är att erbjuda försäkrad trygghet för de många på den svenska marknaden. Vårt kompletta sortiment av pensions- och försäkringslösningar säljs huvudsakligen genom marknadens bredaste distribution – Swedbank och sparbankerna. Swedbank Försäkring grundades 1990 och är ett helägt dotterbolag inom Swedbank. Vi har omkring 160 anställda och är ett av Sveriges ledande försäkringsbolag med ett förvaltarkapital på cirka 200 miljarder.

Vi anställer för att möta framtiden i Swedbanks spara- och försäkringsverksamhet. Vi strävar ständigt efter att tillgodose kundernas behov med en ökande ambition att alltid kunna ge kunderna bästa möjliga rådgivning.

Swedbank Försäkring är en del av Group Savings, som ansvarar för Swedbanks sparaerbjudande på våra fyra hemmamarknader. Vi arbetar med och utvecklar alla sparprodukter som Swedbank erbjuder; inlåning, fonder, försäkring, pensioner med flera.